Predstavitvene tehnike 2

V naj prvobitnejši obliki je risba “prvi zapis”, najbolj sveža, hitra zabeležka nekega vidnega pojava, neke likovne ali strukturne domislice. Prav takšni risbi pojejo ustvarjalci hvalo kot najiskrenejšemu, z ničemer obteženemu likovnemu izrazu, saj zavoljo neposrednega utelešenja likovne ideje v materialu  najbolj natanko preveva avtentične ustvarjalčeve imaginacije- njegovega “duha v materijo”, bi rekel Kandinsky. Pa naj bo to croquis, skica ali risba.

O risbi govorimo kot o likovnem izdelku, po drugi strani pa tudi kot o samem ustvarjalnem postopku. Govorimo o aktu “risanja” vidnega in “razmišljanja” nevidnega. Dominik Ingres je nekoč dejal, da bi moralo biti nad vrati vsake akademije napisano: “Risba, risba in še enkrat – risba!”.

Predavatelj: doc. Leon Belušič

Asistent: asist. dr. Peter Marolt

Demonstrator: Miha Benčina

LIST – LIST/DETAJL – TEREN

LIST

V domačem okolju izberi list poljubnega drevesa. Na risalni list formata A3 načrtaj perspektivno risbo lista, ki leži pred tabo. Kompozicija lista, njegpvega detajla, teksture … naj zapolni format risalnega lista.

​LIST/DETAJL

Načrtaj perspektivno risbo izbranega detajla ali odseka drevesnega lista. Najprej preuči anatomijo, zgradbo, teksturo in strukturo lista. Na podlagi analize, izberi del lista ali njegov   detajl ter ga prikaži v risbi. Pri risanju si pomagaj s poenostavljeno konstrukcijo geometrijskih teles. Riši vidne in nevidne, skrite dele lista. Predstavljaj si, da je list prosojen.

TEREN​

Nadaljujemo z branjem forme lista. Zamenjamo merilo, da površina lista postane narava, pokrajina. S črto oblikujte obliko lista in ga abstrahirajte. List postane pokrajina, tkanina. Opazujte in sledite dolinam in vrhovom, ravnim odsekom, prepadom, zajedam, vrtačam, rekam in robovom. Gre za mehko organsko strukturo, ki s prepletanjem, valovanjem in gubanjem postane na novo definirana oziroma abstraktna krajina.

TLAKOVANJE – STREŠINE – SPIRALA

TLAKOVANJE

Načrtaj perspektivni pogled na talno površino, ki je prekrita s pravilnimi peterokotniki in prostori (liki), ki nastanejo med njimi. Horizont in distanca sta določena za vsako skupino. Petkotnike izriši po postopku z ravnilom in šestilom. Petkotnikom lahko pripišeš različne višine, da ti rastejo iz tal oziroma se poglabljajo vanje. Petkotniki so poljubno veliki (radij kroga npr. 4 cm).

​STREŠINE

Načrtaj skupine/gruče podolgovatih pravokotnikov različnih velikosti, ki se med seboj stikajo z daljšimi stranicami. Prva skupina leži pod kotom 45° glede na ravnino Π, druge gruče ležijo pod različnimi poljubnimi koti. Na tej osnovi načrtaj pravokotne prizme poljubnih višin. Prizme na koncu prekrij z eno ali dvokapno streho. Nalogo izdelaj s pomočjo bežišč poševnih premic.

SPIRALA

Nariši perspektivno risbo kompozicije sestavljene iz trikotnih prizem. Prizme so zamaknjene in zavrtene okrog ene od (vertikalnih) stranic. Kompozicijo nariši z uporabo bežišč, horizont naj seka kocke. Gre za motiv zavitih stopnic.

Po skupinah imate različne kote β med tlorisi prizm:

Skupina A: 20°

Skupina B: 25°

Skupina C: 30°

Skupina D: 35°

URBANIZEM

Izberite si eno izmed priloženih urbanističnih zasnov znanih mest. To uporabite za osnovo vaše risbe. Prerišite tloris in ga prestavite v perspektivo. Like, ki ste jih dobili, poljubno dvigujite in spuščajte, da dobite kompozicijsko zanimiv domišljijski prostor. Pomagajte si s tehnikami, ki ste se jih naučili pri tretji in četrti domači vaji. Krivulj se izogibajte. Izrisani tloris lahko poudarite z barvico, nastalo nebo pa pobarvajte s črno barvo, kot prikazano v primerih.

PIRANESI

Poslušali ste predavanje o neoklasicističnem arhitektu Giovanniju Battisti Piranesiju. Posebno mesto v njegovem delu in življenju predstavlja opus jedkanic o rimskih ječah (Carceri d’Invenzione). To so osebni prikazi fantazijskih in izmišljenih prostorov rimskih ječ. Vaša naloga je, da v risbi prikažete nasprotje Piranesijevih izmišljenih prostorov, tako da bodo vaši bolj optimistični, veseli, svetli, polni prijetnih občutkov in presenečenj. Za kompozicijo uporabite osnovne elemente tlorisa, ki smo uporabili pri kolokvijski vaji.

Načrtajte perspektivno risbo imaginarnega prostora. Iz elementov ustvarite volumne, ki jim dodajte materiale in teksture. Kompozicijskim elementom (6 kvadratov in 4 pravokotniki) dodajte nove, poljubne volumne v širino in višino. Nastali prostori naj se povezujejo, prebadajo, sekajo, rotirajo … Pri vaši risbi ne posnemajte antičnih prostorov in elementov, temveč upodobite izčiščene, abstraktne prostore.

POZITIV NEGATIV

Nariši perspektivno sliko dveh kock sestavljenih iz domnevnih oglatih teles, kjer materija obeh kock skupaj tvori volumen ene kocke. Gre za pozitiv in negativ. Kocko oblikuj s pomočjo odstranjevanja, zarezovanja, vtiskovanja … Kocki oblikuj hkrati in pri tem pazi na skladnost; kar odvzamem prvi kocki se izriše v drugi kocki in obratno. Riši tudi »nevidne« dele kocke in raziskuj prostor, ki ga soustvarjata.

SINTEZA LISTA

List rastline, ki ste ga imeli za vodilo pri 7. domači vaji (teren) in ga fotografirajte. Izdelajte kolaž sestavljen iz risbe- vaja teren št. 7 in fotografijo lista,ki vas je inspiriral za izris vaje. Kompozicija naj zajame celoto ali detajl, tako da čimbolj predstavi idejo. Kolaž je lahko sestavljen iz risbe in fografije, ali pa iz fotografije risbe z listom. Lahko zajamete celotno risbo, lahko se odločite tudi za detajl. Pazite na kompozicijo in idejo, ki jo želite predstaviti.

Pri fotografiranju pazite na primerno osvetlitev in izbiro ozadja. Le-to naj bo nevtralno, belo ali črno (uporabite belo steno, fotokarton, kapa ploščo, papir …).