Arhitekturno oblikovanje 1
Predmet Arhitekturno oblikovanje 1 je prvi v nizu štirih predmetov, ki se nadgrajujejo v štirih letih študija na Fakulteti za arhitekturo, in predstavlja uvod v arhitekturno projektiranje. Preko obravnave likovnih del abstraktne umetnosti se predmet postopoma vedno bolj približuje arhitekturi in njenemu temeljnemu bistvu – prostoru. Študentom skuša razpreti odnos arhitekture do prostora in predstaviti načine snovanja prvih prostorskih konceptov. Posamezne teme predavanj se razvijajo od elementarnih, posvečenih abstraktni umetnosti h kontekstu – naravi in mestu, osnovnim arhitekturnim elementom in prostorskem konceptu kot temelju vsake dobre arhitekture. V nadaljevanju postajajo teme bolj kompleksne, obravnavajo svetlobo, strukturo, tipologije, materiale in principe trajnostne gradnje. Tema vsakega predavanja je podprta s predstavitvami klasičnih primerov zgrajenih arhitektur iz našega in širšega referenčnega okolja.
Teme posameznih predavanj se navezujejo na vaje, kjer lahko študenti na konkretnih primerih aplicirajo posamezna znanja na modele, s katerimi raziskujejo prostor in razvijajo misli, ki ta prostor oblikujejo. Vaje se razvijajo od dvodimenzionalnih do bolj prostorskih, od abstraktnih do takih, ki že uvajajo merilo človeka in pri zadnji od študentov zahtevajo tudi razumevanje in merilo konteksta.
Vaje odražajo kreativno kompleksnost in odkrivajo senzibilnost študentov do osnovnih arhitekturnih vprašanj. Preciznost izražene ideje, jasnost zasnove in svežina predstavljenih vaj na začetku študija arhitekture naj bodo vsem v spodbudo pri iskanju arhitekturnih rešitev tudi v kasnejših letih.
Predavatelja: prof. Maruša Zorec, prof. mag. Tadej Glažar
Asistenta: asist. Uroš Rustja, asist. Jure Henigsman
Demonstratorji: Žan Ketiš, Tilen Šmid, Laura Trobec, Tita Urh
1. vaja
ROBOVI
Arhitektura oblikuje in definira prostor. Prostora ne zamejuje in ne ločuje zgolj notranjosti od zunanjosti, ampak predvsem artikulira njegove robove. Robovi povezujejo prostore, ustvarjajo prehode med notranjostjo in zunanjostjo, vzpostavljajo dialog med arhitekturo in naravo, tkejo vezi med materialnim in mentalnim svetom. Z oblikovanjem robov arhitektura razpre prostor, ki do takrat ni prisoten v naši zavesti, materializira njegovo atmosfero in s tem oblikuje bivanje posameznika in skupnosti. V prvi vaji smo se spraševali o osnovah arhitekturnega oblikovanja kot o principih oblikovanja robov prostora. Kaj definira prostor? Kaj definira mejo prostora? Kako prostor zamejimo? Kako ga odpremo? Kakšni so lahko robovi med notranjostjo in zunanjostjo? Kako robovi reagirajo v zunanji prostor? Kako reagirajo v notranji prostor? Kaj oblikuje prehod med notranjostjo in zunanjostjo? Kaj oblikuje pogled v zunanjost? Z abstraktno kompozicijo sestavljeno iz osnovnih elementov – točk, linij, ploskev in volumnov smo oblikovali rob. Z robom smo ločili notranji prostor od zunanjega. Prikazati je bilo potrebno vstopanja, prehanjanja in poglede iz notranjosti v zunanjost. Prostor je lahko dinamičen, statičen, uravnotežen ali razpršen, to je odvisno od oblike, ritma, merila in razmerja elementov ter kako elementi definirajo globino, svetlobo in senco.
2. vaja
PRAZNINE
Zaznavni prostor je praznina definirana z materijo. Arhitektura bolj kot stavbe in arhitekturne elemente oblikuje praznino med njimi. Praznino dojemamo z zaznavanjem kontrastov med polnim in praznim, svetlim in temnim, gostim in redkim…. Ti kontrasti omogočajo razločitev med notranjostjo in zunanjostjo, odprtim in zaprtim, naravnim in grajenim okoljem. V drugi vaji smo se spraševali o osnovah oblikovanja prostora kot abstraktne praznine. Kaj definira praznino? Kako praznino dojemamo? Kako doseči kontrast med polnim in praznim, svetlim in temnim? Kako svetloba in senca oblikujeta prostor? Kako lahko več praznin medsebojno povežemo v niz? Kakšna je dinamika sekvenc vzdolž niza? Oblikovali smo praznino s strukturo ali volumnom. Ustvarili smo preplet polnega in praznega in pri tem obravnavali odnos do vogalov, stranic in ploskev ter do notranjosti kubusa. Oblikovali smo svetlobo in senco ter plane in sekvence pri navideznem gibanju skozi praznino.
3. vaja
ELEMENTI
Prostor dojemamo v časovnih in prostorskih sekvencah, ko se skozenj gibljemo. Arhitektova vloga je tu podobna vlogi filmskega režiserja, ki oblikuje sekvence človekovega doživljanja. V prostoru zaznavamo kontrastne prehode med notranjostjo in zunanjostjo, svetlobo in temo, povezave med odprtim in zaprtim prostorom, poglede, ki nas usmerjajo in vodijo od točke do točke. Trem dimenzijam je dodana četrta – čas. Gibanje skozi prostor, kjer se arhitekturni elementi navezujejo drug na drugega, spremeni statično kompozicijo v sosledje zaporednih doživetij, ki skupaj tvorijo celoto. V tretji vaji smo se spraševali kako arhitekturni elementi oblikujejo prostor in gibanje preko njega. Kako arhitekturni elementi kot so VHOD, ATRIJ in OKNO oblikujejo prostor in naše gibanje skozenj? Kaj je vhod in vstopanje preko meje med notranjostjo in zunanjostjo? Kaj je atrij in kontemplacija v introvertiranem zunanjem prostoru? Kaj je okno in gledanje iz notranjosti navzven? Kako se lahko te tri sekvence povežejo preko poti v enovit prostor?
4. vaja
DIALOGI
Nobena arhitektura ne nastane v praznem prostoru. Vsaka arhitektura izhaja iz razumevanja prostora v katerega je umeščena. Če arhitektura izhaja iz razumevanja elementov in kvalitet prostora lahko postane njegov kredibilen sestavni del. Pri svojem ustvarjanju se arhitekt ukvarja s tem kaj vse je lahko zid, vogal, vhod, fasada,… in kakšne prostorske odnose lahko vzpostavlja z njimi (odprto/zaprto, svetlo/temno, privatno/pol-privatno/javno, notri/zunaj, grajeno/naravno…). V četrti vaji se bomo spraševali kako lahko arhitektura vzpostavlja dialog z različnimi prostorskimi in časovnimi plastmi. Mesta, kot je Ljubljana, so nastaja skozi daljše časovno obdobje in se razvijala glede na svoj geografski, topografski in družbeni kontekst. V njih se prepletajo različne plasti, ki so med seboj v tesnem dialogu. Med stavbami današnje Ljubljane še danes najdemo sledi rimske Emone. Njena zasnova je pogojevala razvoj mesta v kasnejših obdobjih, danes pa njeni ostanki soustvarjajo javni prostor. Naša naloga je bila zasnovati ureditev arheološkega najdišča na lokaciji emonskega zgodnjekrščanskega svetišča ob OŠ Majde Vrhovnik, med Gregorčičevo ulico in Erjavčevo cesto in na lokaciji najdišča emonske hiše na Jakopičevem vrtu, ob ostankih rimskega obzidja, med Emonsko cesto in Mirjem. S preprostimi arhitekturnimi elementi smo oblikovali prezentacijo izkopanin. Znotraj objekta sta zasnovana dva prostora – introvertiran prostor s krstilnico oziroma mozaiki ter ekstrovertiran prostor s pogledom na arheološke ostanke. Introvertiran prostor je indirektno osvetljen notranji prostor s prezentacijo izkopanin. Ekstrovertiran prostor je pot med in nad ostanki zidov in odpira poglede nanje z vrha. Objekt je lahko zasnovan na principu sestavljanja elementov (zid, ploskev, stopnice, streha, volumen…) ali kot volumen (z izrezi, votlenjem…). Rešitve so arhitekturni premisleki o tem kakšen naj bo odnos do izkopanin, pot nad ali med njimi, prehod med odprtim zunanjim prostorom in intimo notranjega prostora, skratka kakšen naj bo dialog mesta s skritimi plastmi svoje preteklosti.
- Arhitekturno oblikovanje 1
- Arhitekturno oblikovanje 2
- Materiali in oblike
- Arkade ob Rožnovenski cerkvi/ prostor in merilo
- Baza 20 / prostor in merilo
- Cankarjev dom / prostor in merilo
- Cerkev Marijinega obiskanja / prostor in merilo
- Cerkev sv. Frančiška Asiškega v Šiški / odtis
- Cerkev sv. Frančiška Asiškega v Šiški / odtis
- Cerkev sv. Mihaela na Barju / material in kompozicija
- Cerkev sv. Mihaela na Barju / material in kompozicija
- Cerkev sv. Mihaela na Barju / material in kompozicija
- Cerkev sv. Mihaela na Barju / odtis
- Cerkev sv. Mihaela na Barju / odtis
- Cerkev sv.Mihaela na Barju / material in kompozicija
- Cerkev Svetega Mihaela na Barju / odtis
- Crekvina na Kastvu / prostor in merilo
- Glavna zadružna zveza / prostor in merilo
- Grad Fužine / prostor in merilo
- Hiša Zanon / prostor in merilo
- Hiša Župančičeva 8 / prostor in merilo
- Hotel Creina / prostor in merilo
- J. Oberwalder & Co. ali tovarna Univerzale / prostor in merilo
- Jožamurka / prostor in merilo
- Kamniti most s kapelico / prostor in merilo
- Kašča na domačiji Košir / prostor in merilo
- Kompleks Ferantov vrt / prostor in merilo
- Konservatorij za Glasbo in Balet / prostor in merilo
- Kopališka stavba Njivice / prostor in merilo
- Križanke / prostor in merilo
- Ljubljanska tržnica / material in kompozicija
- Ljubljanska tržnica / material in kompozicija
- Ljubljanska tržnica / material in kompozicija
- Ljubljanska tržnica / material in kompozicija
- Ljubljanska tržnica / odtis
- Ljubljanska tržnica / odtis
- Mestna elektrarna Ljubljana / prostor in merilo
- Narodna in univerzitetna knjižnica / prostor in merilo
- Peglezen / prostor in merilo
- Poletno gledališče Križanke / material in kompozicija
- Poletno gledališče Križanke / material in kompozicija
- Poletno gledališče Križanke / material in kompozicija
- Poletno gledališče Križanke / material in kompozicija
- Poletno gledališče Križanke / odtis
- Poletno gledališče Križanke / odtis
- Poslovna stavba TR3 / prostor in merilo
- Razgledni stolp Gonjače / prostor in merilo
- Sokolski dom Tabor / prostor in merilo
- Spomenik Edvardu Rusjanu / prostor in merilo
- Spomenik NOB v Litiji / prostor in merilo
- Stanovanjska stolpnica na Kersnikovi 10 / prostor in merilo
- Stari trg 3 / prostor in merilo
- Tiskarna Soča / prostor in merilo
- Trg republike – stopnišče/ prostor in merilo
- Trgovska hiša v Šiški / prostor in merilo
- Trnovski most / odtis
- Trnovski most / odtis
- Tromostovje / material in kompozicija
- Tromostovje / odtis
- Tromostovje / odtis
- Ureditev Vegove ulice s spomenikom Napoleonu in Iliriji ter zunanjostjo stavbe NUK / odtis
- Ureditev Vegove ulice s spomenikom Napoleonu in Iliriji ter zunanjostjo stavbe NUK / odtis
- Ureditev Vegove ulice s spomenikom Napoleonu in Iliriji ter zunanjostjo stavbe NUK / odtis
- Ureditev Zoisove ceste in Šentjakobskega trga/ material in kompozicija
- Vila Vučak / prostor in merilo
- Vrt vseh svetih na pokopališču Žale / material in kompozicija
- Vrt vseh svetih na pokopališču Žale / odtis
- Vrt vseh svetih na pokopališču Žale / odtis
- Predstavitvene tehnike 1
- Predstavitvene tehnike 2
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 00
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 00a
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 01
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 01a
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 02
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 02a
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 03
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 03a
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 04
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 05
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 06
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 07
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 08
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 09
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 10
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 11
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 12
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 13
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 14
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 15
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 16
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 17
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 18
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 20
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 21
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 22
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 23
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 24
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 25
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 26
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 27
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 28
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 29
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 30
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 31
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 32
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 33
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 34
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 35
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 36
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 37
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 38
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 39
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 40
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 51
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 52
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 53
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 54
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 55
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 56
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 57
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 58
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 59
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 60
- Predstavitvene tehnike 2 Edit – Projektna oblika 61